آشنایی با فناوری VRS در کارت گرافیک ها
از اونجایی که رندر محیط های گرافیکی بازی هایی که در رزولوشن های بالا رندر می شن کار چندان ساده ای نبوده و خصوصا تراشه های میان رده با مشکلاتی در دقت های بالا روبرو می شن ، پس یک تکنیک با نام VRS درست شد تا این مشکلات رو حل کنه.
شرکت AMD در سال 2017 پتنتی را به طور رسمی ثبت کرده است که تا مدت ها به صورت کاملا مخفیانه نگاه داشته شد و هیچ اخباری ازش به بیرون درز نکرده است. حالا پس از چند سال ، جزئیاتی از این اختراع ثبت شده منتشر شده و در عین حال به تازگی متوجه شدیم که هدف AMD از ثبت این پتنت چی بوده !
این فناوری با نام Variable Rate Shading ، به اختصار VRS ، یک تکنیک سایه زن متغییر است. VRS ویژگی بسیار جدیدی در دنیای گرافیک ها نبوده و NVIDIA نیز در کارت گرافیک های سری Turing ازش بهره گرفته.
حالا AMD در نسل هشتم معماری های گرافیکی خودش با نام NAVI ، از فناوری VRS استفاده کرده.
Variable Rate Shading چیه ؟
از اونجایی که رندر محیط های گرافیکی بازی هایی که در رزولوشن های بالا رندر می شن کار چندان ساده ای نبوده و خصوصا تراشه های میان رده با مشکلاتی در دقت های بالا روبرو می شن ، پس یک تکنیک با نام VRS درست شد تا این مشکلات رو حل کنه.
با تکیه بر VRS ، توسعه دهندگان بازی و سازندگان GPU با یکدیگر همکاری و یک روش جدید را به استفاده می گیرند ؛ بدین ترتیب که تمرکز رندر بر روی بخش های اصلی تصویر معطوف شده و بخش های دیگر صحنه که تمرکز چندانی روشون نیست ، با جزئیات کمتری رندر می شن. در نتیجه GPU به صورت بهینه می تونه از پس رندر تصاویر با رزولوشن بالا بر بیاد و سرعت نرخ فریم نیز حفظ میشه. Variable Rate Shading با تغییر تعداد پیکسل هایی که می تونن با استفاده از عملیات تک پیکسل شیدر پردازش بشن ، کار می کنه.
شایان ذکر است که این فناوری می تونه در هدست های واقعیت مجازی نیز مورد استفاده قرار بگیره. به عنوان مثال انویدیا اعلام کرده که با استفاده از همین تکنیک ، موفق شده تا کارایی کارت گرافیک GeForce GTX 1660 Ti را تا حد زیادی بهبود بده و عملکرد این کارت گرافیک در بازی Wolfenstein II تا 50 درصد افزایش یافته.