سرویس های ابری : شریک یا فروشنده ؟

در دنیای جدید تکنولوژی که مهاجرت های ابری سرعت زیادی پیدا کرده ، دغدغه ها و مشکلات جدیدی هم پیش میاد که طی یکی دو سال اخیر حتی تو کشور خودمون هم سرو صدایی به پا کرده. تو این مطلب کمی در این باره صحبت می کنیم.

سرویس های ابری : شریک یا فروشنده ؟

فکر نکنم لازم باشه در مورد مزیت های پردازش ها و سرویس های ابری صحبتی بکنم. همه می‌دونیم مهاجرت به فضای ابری چقدر باعث پیشرفت پروژه ها و روند توسعه شون میشه. این مورد طی سال های اخیر در کشور خودمون هم اتفاق افتاده و شرکت های پیشرو در زمینه IT کم کم زیرساخت ها و روش های سنتی خودشون رو کنار گذاشتن و دارن از خدمات ابری استفاده می کنن. در کنار این شرکت ها ، مجموعه هایی هم به وجود اومدن که چنین سرویس هایی رو ارائه میدن. عرضه و تقاضا ! حالا اینکه تو کشور ما اول عرضه بوده یا تقاضا جای بحث هست.

این مبحث به سرمایه گذاری های کلان هم نیاز داره که با نگاه و بررسی جنبه های مختلف ، باید از هدر رفتن منابع مالی و زمانی جلوگیری بشه.

پولمون رو از سر راه نیاوردیم که :)

اینجا ما 3 تا مجموعه مختلف رو داریم :

  • خدمات دهنده سرویس ابری
  • شرکت/تیم/مجموعه استفاده کننده از سرویس ابری
  • مشتری ها

در حال حاضر جدال سنگینی بین دو مورد اول وجود داره که در نهایت هم باعث نا رضایتی گروه سوم میشه و این اتفاق در نهایت منجر به ضرر های مالی سنگینی میشه. یه مجموعه کلی هزینه کرده برای مهاجرت به سرویس ابری و حالا پشیمون شده از انتخابش. مجموعه دیگه سرویس ابری ارائه داده و در خدمات رسانیش مشکل داشته حالا مشتری هاش رو از دست داده و اون هم ضرر زیادی کرده ... یه عالمه مشتری هم ناراضی هستن و صبح تا شب توییت میکنن که این چه وضعشه ؟


بیاید شرایط موجود و راه حل ها رو در 4 قسمت مختلف بررسی کنیم :

1- کاهش کار های برنامه ریزی نشده

وجود Task ها و آپدیت های برنامه ریزی نشده بدون شک قاتل مجموعه شما است که توضیح کامل اون نیازمند یه پست جدا است. یکی از مهم ترین کار ها در استراتژی کسب و کار شما کم کردن چنین رخداد هایی است که پشت پرده مشکلات زیادی رو به وجود میاره. اما در بحث ابری ... فرض کنید شما یه پروژه دیپلوی شده دارید و 1 میلیون مشتری و همه چیز طبق روال داره پیش میره. حالا یه دفعه تصمیم می‌گیرید ویژگی جدیدی رو ارائه بدید. سریع دست به کار شده و بچه های فنی شرکت برنامه نویسیش رو آغاز میکنن ، بعدش پروژه میرسه دست تیم DevOps و اونا هم میرن سراغ Cloud Provider و سریع چند تا سرویس میارن بالا و یا علی مدد ! در عرض دو ماه به صورت فشرده چند تا گروه مختلف درگیر میشن که یه قابلیت جدید اضافه بشه.

اگر این روند بخواد اصولی انجام بشه ، قبلش یه جلسه کوتاه بین توسعه دهنده ها و Cloud Provider باید برگزار بشه تا نیازمندی های جدید بررسی بشن شاید اصلا مجموعه ای که داره سرویس میده در توانش نباشه زیرساخت مد نظر شما رو فراهم کنه ! شاید زیرساختی که ارائه میدن برای سرویس شما مناسب نباشه ! شاید نیاز باشه آپدیت هایی صورت بگیره !

اگه بخوایم واقع بینانه به این قضیه نگاه کنیم ، فعلا بین دو گروه اول تعامل زیادی وجود نداره. سرویس دهنده تبلیغات خودش رو میکنه و سرویس گیرنده هم توقعات خودش رو داره.

2 - برطرف کردن سریع مشکلات

تو دنیای ابری هیچوقت قرار نیست همه چیز طبق انتظار ما پیش بره. خیلی وقت ها یه اشتباه کوچیک باعث میشه تا یکی از سرورها از زنجیره خارج بشه و پشت سرش مشکلات زیادی به وجود بیاد. در چنین شرایطی مجموعه سرویس دهنده باید بتونه سریعا دست به کار بشه و مشکل رو برطرف کنه. در غیر این صورت روند نارضایتی تا End User ها پیش میره و ضررهای مالی زیادی ممکنه به وجود بیاد که الان قابل اندازه گیری نیست.
طی چند سال اخیر وقتی مشکلی به وجود اومده ، شرکت ها و بچه های فنیشون رو دیدم که نشستن یه جا میزنن تو سر خودشون و پشت سر هم توییت میکنن که فلان سرویس دهنده کارش خوب نیست ، چرا سرور ها نمیاد بالا ، چرا فلان دیتاسنتر داغون شده ، چرا ، چرا ، چرا ...

بیاید قبول کنیم که در چنین شرایطی وظیفه تیم توسعه دهنده هم شامل صبر کردن و عدم ایجاد مزاحمت میشه. خیالتون راحت باشه ، سرویس دهنده حواسش هست و داره کار شما رو انجام میده. حالا ارسال تیکت های زیاد و توییت و منشن کرد اون ها چیزی رو درست نمیکنه.

این جا است که هر دو گروه باید خودشون رو جای طرف مقابل قرار بدن تا خواسته های همدیگه رو بهتر درک کنن.

3 - پشتیبانی 24x7 اصولی ☎

الان خب باب شده که اکثر سرویس دهنده ها برای خودشون پلن های پشتیبانی مختلف ارائه میدن و بر اساس سطح های مختلف ، شرایط مختلف هم پدید آوردن و هزینه های مختلفی هم می‌گیرن ! اما آیا واقعا همون چیزی که تو سایت هاتون نوشتید در عمل هم انجام میشه ؟ خودم رو بخوام مثال بزنم ، نزدیک 7 ساله که از یه مجموعه نه چندان مشهور چندین سرور خریدم و دارم باهاشون کار می کنم. به قدری سیستم پشتیبانی پیچیده ای دارن که وقتی تیکت ثبت می کنم ، اون سوال و مشکل من بین 4-5 نفر مختلف میچرخه تا دست آخر یه نفر جوابم رو بده. درسته که مشکل رو حل می کنن ولی نفرات زیادی درگیر میشن. ( اخیرا دیگه آدرس ایمیل بچه های فنی شون رو گیر آوردم و مستقیم به خودشون میگم چی شده 🤣 )

پشتیبانی فنی تو حوزه سرویس های ابری ، کمی از باقی حوزه ها حساس تره ... باید نگرش جدیدی رخ بده در موردش.

24x7-customer-support

4 - دسترسی به بستر ابری

نکته ای که شاید خیلی ها بهش فکر نکرده باشن ، میزان دسترسی مشتری به سرویس های ارائه شده است. قبل از این که یه متخصص عملیات ابری استخدام کنید و پروژه رو تحویلش بدید باید از سرویس دهنده مطمئن باشید.

بعضی از سرویس دهنده ها دوست دارن خودشون کل پلتفرم رو به دست بگیرن ! نمیدونم اصلا چه اصراری هست آقا جان ! در نهایت هم مهندسان عزیز فقط با یه نسخه محدود و قفل شده طرف میشن که برای هر امکانات اضافه یا عملیات های مختلف باید تیکت ثبت بشه که فلان کار رو برامون بکنید یا فلان ویژگی رو فعال کنید و غیره.
خب سرویس دهنده عزیز ، شما که داری سرویس میدی بیا و به روش اصولی این کار رو انجام بده تا پیامد های ریز و درشت هم به وجود نیاد. سرویس های محدود شده برای خیلی از مجموعه ها کفایت می کنه و شاید اصلا متوجه نشن که چه چیزهایی در اختیارشون نیست ولی وای به حال روزی که یه مجموعه پیشرفته تر بفهمه چی به سرش اومده 😏

پس بیاید دسترسی کامل به پلتفرم رو ارائه بدید تا روابط تجاری خوب و خوشی وجود داشته باشه.

سخن پایانی ، شریک باشید نه ارائه دهنده 🤝

تو حوزه ابری اگر به عنوان شریک همدیگه رو نگاه کنیم ، اکثر مشکلات خیلی راحت حل میشه ، پروژه ها به خوبی مستقر میشن ، مشتری های نهایی هم راضی هستن. اینجا شاید نقش Cloud Provider ها حساس تر هم باشه. اگه اون ها خودشون رو توی پروژه های مختلف ما شریک بدونن ، دلسوزانه تر رفتار می کنن و به هنگام وقوع مشکل ، مشتری هم با شریک خودش طرف میشه. پس صبورانه تر برخورد می کنه.